A háztartás mindenkié

NO RUMLI

NO RUMLI

Tudsz pálcika embert rajzolni?

Háztartási feladatok gyerekekkel - Rajzold le neki!

2021. január 09. - norumli

Rajzolni ???? Na neeee! De én nem tudok rajzolni…Különben is, minek?

Attól majd helyére rakja a gyerek a dolgait?

Attól fog segíteni a háztartásban, hogy krumplit firkálok neki? Na neeeee....

Azért pálcika embert tud rajzolni az is, aki azt mondja: de én nem tudok rajzolni!!!

Kénytelen vagyok egy közhelynek tartott mondással folytatni! Nézzétek el nekem, mert annyira igaz!

A szó elszáll az írás megmarad, a kép pedig megragad…ezt már én tettem hozzá, de ezer meg ezer tanulmány bizonyítja, hogy a kép, az ábra, egy jelkép az agyunkban sokkal, de sokkal hamarabb „gyökeret vet” és jobban emlékszünk rá, mint a tegnap elhangzott szavak bármelyikére.

Ha ebben a témában a neten böngészünk a „vizuális gondolkodás” vagy „jelképek a mindennapokban” kulcsszavakkal rengeteg irodalmat, tanulmányt, cikket és könyvet találunk. Egy gondolat ezek közül:

 „A jobb agyfélteke benyomásokban, nonverbális módon, képekben dolgozza fel az információt, beleértve a nyelv non-verbális elemeit is. Itt érzékeljük az „egészet” is; mindnyájan ismerjük pl. az „aha!” érzetét, amikor „összeáll a kép”. Óvodás korban még többnyire a jobb agyfélteke a domináns, hiszen a gyermek, születésétől fogva, a szenzoros benyomások és képek által ismeri meg a világot, s a verbális, baloldali funkciók kialakulása egy hosszabb folyamat. 6,5-7,5 éves korban ugrásszerű idegrendszeri fejlődés megy végbe, amely során a két agyfélteke összeköttetései (az ún. Kérges test idegrostjai) megerősödnek, ezáltal a gyermek később (8 éves kor fölött) egyre összetettebb feladatok megoldására is képes lesz.”

forrás: Zweegman-Kocsis Magda, Mozgásterapeuta

agyfeltekek-funkcioi.jpg

Eleinte mikor rajzlapon rajzoltam nekik pálcika embereket, hogyan szorgoskodnak, még nem volt bennem tudatosság. Csak egy ösztönös próba volt, mert meguntam, hogy hiába kértem, mondtam nekik ezerszer ezt vagy azt, hogy tegyék a helyére nem működött. Éppen nem voltak játékos kedvükben sem, hogy a cipőkkel, lábasokkal bábozva, viccesen elregéljem nekik a kérésemet. Akkoriban (2015) végeztem a Grafacity-nél a visualis coaching képzést. A tréning után a résztvevők a munkahelyükön tudták hasznosítani az ott tanultakat, egy prezentáció vagy megbeszélés vizuális megjelenítése során. Ez nagyon fontos támogató eleme lehet egy munkafolyamatnak, csapatépítésnek, és fantasztikus módon megkönnyíti a kommunikációt az emberek között. Én itthon gyakoroltam tovább a "mikro" környezetemben és összeállt a kép, hogy a képzésen tanultakat otthon is remekül tudom alkalmazni.

Akkor született a Rendrakó Varázslók Táblázatom. Amíg ovisok voltak a manók segítségével vettem rá a gyerekeket bizonyos feladatokra a házban és ház körül. Mígnem már annyira a mindennapok része lett, hogy segítenek a háztartásban, hogy mindenkinek van dolga, hogy egy szelektálás során leszedtük. 

rendrv_1.jpg

Nem őriztem meg, de újra elkészítettem Nektek, hogy lássátok, milyen hasznos kis segédem volt ez az ábra. Tudatosan rajzoltam egyszerű, könnyen felismerhető manókat, egyszerű szimbólumokat, amikből egy 2-3 éves gyermek is már érti, hogy miről van szó, de még a és egy 7-8 éves korosztálynak is szórakoztatók az ábrák. Évről évre elmélyedtem a témában és "visual coaching" eszközeivel segítettem, azt a folyamatot, amiben a gyerekeim feladattudatosak, önállóak és magabiztosak lettek a háztartási feladatokban.

Nálunk a HÁZTARTÁS MINDENKIÉ, nem csak anyáé.

 „A vizuális jelek sajátossága az elemek „szokatlan” együttese, elrendezésükben feltűnő az emberi szándék és cselekvés. A mesterséges jel felkelti érdeklődésünket, ezért –tudatosan vagy ösztönösen– megpróbáljuk kitalálni a másik, a „jel-alkotó ember” szándékát, próbálunk értelmet, magyarázatot adni a jelnek, vagyis dekódoljuk. A dekódoláshoz segítségül hívjuk saját emlékeinket és empátiánkat is.” forrás: www.szinkommunikacio.hu

Tény, hogy a vizuális jelek nagyon-nagyon régóta itt vannak velünk és a beszéd után, az írás kialakulása előtt egy igen fontos kommunikációs eszköz volt az emberek között évezredekkel ezelőtt is. Gondoljunk csak az őskori barlang rajzokra. (A Wikipédián rengeteg információ található ezekről.)

rajzolni.png


Feltűnő az emberi szándék és cselekvés…olvasható a fenti idézetben. Bár tudományosan rengeteg magyarázat van a jelek, jelképek használatának előnyeire, a vizualitás, vizuális kommunikáció fontosságára, talán nem kell már órákig böngésznetek a neten, hogy elhiggyétek nekem is: egy-egy ábrával csodát tudtok művelni a mindennapokban is, és egy sajátos vizuális jelrendszert kialakítani a családotokban. Nem a rajz szépsége, kidolgozottsága a lényeg. Egyszerű figurák, pálcika emberkék ugyanúgy egyértelmű üzenetet hordoznak az egy nyelvet beszélők számára. Ez esetben egy család közös nyelvezetét lehet rajzokkal ábrákkal erősíteni, színesíteni és a kommunikációt javítani.

rajzolni_1.png

rendrv_2.jpgHajrá! Kalandra fel! Készítsétek el a feladat táblátokat és adjatok figuráitoknak, a táblázatnak bármilyen fantázia nevet! Ettől lesz személyes, egyedi és a Ti családotokra érvényes.

Ha kíváncsi vagy miért jó rajzolni, játékosan tálalni a háztartási feladatokat a gyerekeknek már ovis korban, böngéssz tovább a blogomban, vagy csatlakozz a Fb-on Home Mentor csoportomhoz. 

Mostanra már nagyon kíváncsi lettél, hogy használtuk az ovis korosztállyal a RENDRAKÓ VARÁZSLÓK táblázatot. Érdekel mit lehet kezdeni ha már nagyobbak a gyerekeid?

Az ELŐSZOBA Online Workshopon elmesélem, ha van másfél órád!

Várlak szeretettel:

Borka

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://norumli.blog.hu/api/trackback/id/tr6616378732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása